Trondheim

22 juli 2023 - Trondheim, Noorwegen

En zo kan het maar gebeuren dat de tocht ten einde is. De laatste dag begon met dichte zeemist die al snel werd weggeblazen door een zeebries.

20230720_073242

De eerste 4km was lekker vlakke weg langs graanvelden om los te komen.

20230720_081248

Maar Trondheim ligt achter de bergen dus nog een keer een flinke klim. En het lijkt wel een korte samenvatting van de tocht, klimmen, smalle paadjes, bosbessen (maar nu met bessen), zompige stukken en mooie uitzichten, overstapjes (zeg maar trappen) en zelfs de mijlpaal ontbrak niet. Maar het werd strakker, zeg maar meer geciviliseerd. Het laatste stuk was het recreatiepark van Trondheim.

20230720_11320420230720_11041820230720_131934

20230720_105738

En dan hèt moment: zicht op de oude stad en de kathedraal.

20230720_144306

En dan na nog ruim 4 km sta je op het plein.

20230720_153256

Even later komt Marijke (die ik al meerdere keren heb ontmoet) naar met toe: gefeliciteerd! Heb je al een foto bij de mijlpaal? Oh, bijna vergeten.

20230720_153317

En dan naar het pelgrimsbureau voor de gouden stempel en de Olavsbrev.

20230720_161920

Twee enthousiaste gastvrouwen hielden mij drie kwartier aan de praat. Echt gezellig met een kop goede koffie. Intussen ging de receptie dicht maar blijkbaar wisten ze dat ik Theo ben en mij werd nog even mijn sleutel gegeven en wat instructies: oh en inschrijven en betalen. Nou dat komt morgen wel.

De Nederlandse kamer zou je zeggen. Jan was er en ook Marijke. En verder de Duitse Katja: geen onbekende.

Eerst zoals gebruikelijk douchen. Heerlijk om een lekkere grote badhanddoek te hebben. Daarna met Jan naar de pelgrimsviering in de kathedraal.  De mededeling vooraf aan de dienst dat er de afgelopen 2 dagen 43 pelgrims waren aangekomen waarvan gisteren 5 uit Nederland en vandaag één. Hoe zou Santiago op zulke cijfers reageren? In de dienst zaten trouwens wel veel meer mensen.

De dienst was mooi, ingetogen en met prachtig orgelspel.

Bijzonder tijdens het gebed was het alsof licht aan werd gedaan. Het was de zon die ineens door de gebrandschilderde ramen binnenkwam. Een heel mooi effect.

Daarna zijn we met vieren (Marina (Zwitserland), Jan, Christine (Noorse en secretaresse van de bisschop van Trondheim) en ik in het kader van de verjaardag van Marina, en het afsluiten van de tocht, lekker bij de Indiër gaan eten.

De volgende ochtend lekker uitgeslapen tot half acht. Daarna een geweldig frukost (ontbijt). Daar hebben we ik geloof wel ruim anderhalf uur van genoten met meerdere bekenden. Daarna Trondheim gaan verkennen. Naar het station om de dienstregeling voor morgen te bekijken en de oude binnenstad bekeken.

20230721_12035620230721_12050320230722_12414320230721_12055720230721_120850

En uiteraard de kathedraal.  Gelukkig wat vroeg want 'smiddags werden toeristen met busladingen aangevoerd. Toegangskaarten moesten bij een winkel annex bar worden gekocht. Pelgrims hebben vrij toegang.  Heel leuk om te zien en mee te maken: toeristen laten hun kaartje zien en mogen doorlopen. Pelgrims worden welkom geheten en gevraagd of het goed gaat.

20230721_123542

Een bijzonder mooie kathedraal. Niet al die zuideuropese tierelantijnen maar een geweldig lijnenspel.

20230721_122304

20230721_125426

Elke middag is er een kort orgelconcert. Nou die organist heeft even de mogelijkheden van het orgel laten horen van heel subtiel tot bijna het dak van de kerk er af.

20230721_134255

En heel leuk dat je de organist kon zien.

Eind van de middag een appje van Jutta dat ze ook in Trondheim was. Haar heb ik vanaf de eerste dag met regelmaat ontmoet.

Samen zijn we naar de evensong gegaan. Ook weer een andere manier.

De avond weer wat aan de bloog gewerkt en toch weer vroeg naar bed. Ik heb nu de 4-persoonskamer voor mezelf.

Toch weer vroeg wakker. Er zijn geen bekenden in het hostel.

20230721_131606

Ineens is alles weg. De paar pelgrims die gisteren waren aangekomen zitten ergens anders. Er zijn wel andere gasten in het hotelgedeelte. Na het wederom stevige ontbijt nog even een rondje gemaakt en op naar de trein. Met de bus is het 240 NOK (ruim 20 euro) en met de trein 43 NOK (4 euro) en omdat ik zo'n arme gepensioneerde ben mocht ik voor de helft van de prijs.

20230722_165756

Nu zit ik in het vliegtuig de blog af te ronden.

Terug naar de uitgangsvraag van 5 weken terug. Is het vergelijkbaar met de gelopen camino's? Het pelgrimsgevoel is er wel en kan je delen met andere pelgrims. Voor de het is allemaal een aantal weken lopen. Maar dit was heel anders en ook weer een mooie belevenis.

1. Jose:
    22 juli 2023
    Wat een mooie afsluiting zo te lezen en voor nu welkom thuis en alles laten "bezinken".
    Bedankt voor het delen van weet een bijzondere pelgrimstocht! 😊
  2. Rob:
    22 juli 2023
    Mooie reis, foto’s en tekst Theo.👍
  3. Nelleke:
    23 juli 2023
    Geweldig om met je op reis te zijn geweest en je verslagen en foto's te lezen en zien. Dankjewel voor het delen. Ik ben benieuwd naar je volgende wandeling. Eerst goede thuiskomst en weer aarden.🙏
  4. Henri:
    23 juli 2023
    En nu weer, na al het natuurgeweld en pelgrimsgebeuren, genieten van het mooie landschap van vrouw, kinderen en kleinkinderen!!
  5. Berna schaap:
    23 juli 2023
    Mooie foto's en prachtig reisverslag.
  6. Riny de Leeuw:
    23 juli 2023
    Prachtig Theo, zoals jij je verhaal schrijft/schreef. Ik was erbij! Het was mooi. Welkom thuis en verwerk al je indrukken. Groetjes.
  7. Gerda:
    23 juli 2023
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. In Nijmegen haalden velen vrijdag de finish na 4 x 30, 40 of 50 km lopen. Een mooie prestatie maar die van jou vind ik GRANDIOOS!
  8. Edith solinsky:
    23 juli 2023
    Bedankt voor al je mooie ervaringen en foto’s. Gefeliciteerd met deze Camino . Welkom thuis en weer dromen van een volgende weg .
  9. Ruud van Gisteren:
    23 juli 2023
    Mooi om je zo te kunnen volgen op je pelgrimsreis! Hou dat mooie gevoel zo lang mogelijk vast!🥾👍🙏
  10. Anneke:
    23 juli 2023
    Als afsluiting bekende plaatjes uit Trondheim😉. Het was weer een prachtige pelgrimsreis Theo. Bedankt voor het delen!