Dagje klooster

16 juni 2022 - Bendoiro, Spanje

15/6 dag 36 naar Oseira 9 km.

Jaja, het staat er echt: slechts 9 km. Ik had een planning gemaakt om zondag in Santiago aan te komen. Er is feest dat weekend en bijna geen bed meer vrij. Voor zondag en maandag is het me gelukt. Daarom de variantroute gekozen waarbij de 9 km mooi in mindering kunnen worden genomen want anders zou dat een etappe van 37 km moeten worden. Knelpunt is dat er een herberg is gesloten wegens verbouwing. Andere pelgrims komen met andere oplossingen en een daarvan is heel lang (ik dacht 17 km) op de zijstrook van de grote weg: daar heb ik geen zin in.

De keuze was 9 km te lopen samen met Keiko, een Japanse. Die heeft wat afgereisd en kan daar mooi over vertellen. Bv de Via Francigena (van Cambridge naar Rome) lopen en dan worden uitgenodigd om even bij de paus op bezoek te gaan....

Maar goed: dit is anders.

20220614_104523

Dit is, volgens de Galiciërs de Via de Prata. Ik dacht eerst dat het een typefout was maar ieder zichzelf respecterens plaatsje heeft een Plaza Major wat wordt de Praza Major. Dus de 'pl' wordt hier de 'pr'.

20220615_082726

Keiko is heel beheerst in haar bewegingen en wat langzaam. Dat was voor mij een aanleiding om dat ook eens te proberen en niet de driftige Nederlands stap. Het ging steeds beter en de steile hellingen zijn beter te nemen.

Om 10 uur waren we bij het klooster maar de herberg bleek om 13 uur open te gaan en niet om 10 uur zoals we dachten. En de bar zou om 10 uur open gaan maar daar kwam nog wat onbepaalde tijd bij. Uiteindelijk koffie kunnen drinken en de boel wat bekijken.

20220615_162017

Om één uur konden we naar binnen. Een prachtige spiksplinter nieuwe herberg in contrast met het oude klooster waar de herberg eerst in zou hebben gezeten.

Inmiddels waren Ramon en Kim ook gearriveerd. (Ramon bekend vanaf de eerste dag en Kim ook al weet ik hoe lang). Een Frans echtpaar deed ook alle best om contact te maken maar voor de rest heel veel 'pelgrims' maar ieder in hun eigen groepje.

20220615_184245

Eind van de dag een rondleiding in het klooster. Best interessant. Aan het eind werden we in een gebedsruimte neergezet en konden we het (gezongen) avondgebed meemaken.

20220615_190321

Op deze 'rustdag' ben ik vroeg naar bed gegaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nelleke:
    16 juni 2022
    Theo, wat een prachtige tocht. Veel succes met het laatste stuk. Mooie aankomst in Santiago wens ik je.
  2. Ans Zonneveld:
    16 juni 2022
    Mooie etappe zeg, leuk om mee te genieten. Op naar de finale........Santiago. Geniet er van, gr. Ans.