Vernieuwende krachten

17 mei 2022 - Torremejía, Spanje

Villafranca de los Barros - Torremejía  27 km

Goed geslapen ondanks de flink gekeusde rib. Draaien ging wat lastig.

Om half zeven weer op pad. Vlak bij de herberg kwam ik Ramon (die ik tot nu toe abusievelijk Raimond heb genoemd) tegen. Hij had geprobeerd ondanks zijn blessure toch te lopen maar moest het al snel opgeven. Een tendinitis is een veel voorkomende blessure op de camino en is alleen te behandelen met rust.

20220516_074942

Natuurlijk was de zonsopkomst weer fantastisch.

Het was lekker lopen.  Volgens beschrijvingen is het een saaie tocht. Dat viel reuze mee. Het is inderdaad voor het grootste deel een kaarsrechte weg met zicht op alleen olijf- en wijngaarden.

20220517_110012

Maar ik probeerde op andere dingen te letten zoals hoe boeren met de ploeg tussen de olijfbomen laveren of met een dunne stok de druivenstruiken snoeien.

20220517_111600

Helaas was ik er ook getuige van dat de weg wordt verbreed en verhard. Het zal economisch gezien wel nodig zijn maar jammer blijft het vooral omdat de Via de la Plata op de werelderfgoedlijst staat.

Vlak voor Torremejia zag ik nog een heel oud stukje weg met bruggetje: maar niet meer in gebruik.

20220517_112557

Door de vlakke en slechts licht stijgende weg kon ik ondanks de hitte snel de afstand overbruggen. Torremejía is een wat doods stadje. Niet iets om een rondwandeling te maken zeker gezien de 30 graden. Die temperatuur gaat de komende dagen oplopen tot 38 graden dus vandaag nog maar eens kritisch naar de route gekeken. De eerdere gedachte om de twee komende relatief korte etappes te combineren maar laten varen.

Vanavond kwam de hospitaliero met een fles met lekkere inhoud voor een glaasje voor alle gasten. Het werd nog even heel gezellig met 8 nationaliteiten en het informeren naar elkaar.

1. Edith solinsky:
    18 mei 2022
    Prachtige foto’s, ik geniet van je reisverslagen,sorry van de gekneusde rib, lastig.
  2. Alexander Houfijk:
    18 mei 2022
    Goedemorgen,
    Mooie kleine verhalen over jou wandeltocht.
    Prachtig beschreven hoe er in een "saaie" etappe echt wel kleine dingen zijn om te bewonderen of stil te staan. Maak er vandaag ook weer een mooie dag van met grote of kleine verwonderingen.