Boem! Au!!

16 mei 2022 - Villafranca de los Barros, Spanje

Zafra - Villafranca de los Barros 20km

Om 7 uur ging ik weer op weg zonder koffie. We mogen de keuken niet gebruiken. De route door de stad was goed aangegeven. Via straten met sinaasappelbomen en een mooie schildering de stad verlaten

20220516_07262420220516_072643

En natuurlijk alweer een mooie zonsopkomst gezien.

20220516_074942

Heuvel op en weer neer naar het uitgestorven dorpje Los Santos de Maimona. Vanwege het feest ook hier geen koffie voor mij.

Vervolgens een lange bijna rechte weg langs olijfboomgaarden en wijngaarden.

20220516_084029

Ik keek uit over een grote vlakte met ver aan de horizon hoge bergen en zag daardoor een kei en gat in de weg niet. Boem! Au!

Vallen met een rugzak gaat in twee fases: vallen en dan nog een klap na van de rugzak tegen je hoofd.  Gelukkig: mijn bril niet kapot. Wel last van het jukbeen, ontvelde pink en pijn aan mijn ribbenkast.  Maar ik kon weer opstaan en verdergaan.

Even verder een Nederlands koppel ontmoet: zij hadden de gok genomen om ruim 500 meter van de route af naar een aangegeven bar-restaurant te gaan. Helaas: wegens het feest gesloten. Samen liepen we verderop naar Villafranca de los Barros het eindpunt voor vandaag.

We waren er om half twaalf maar de herberg is vol. Veel reserveringen. De twee andere herbergen zijn opgeheven en daardoor veel te weinig plaatsen.

Maar we mochten de rugzak achterlaten en op 14 uur terugkomen. Misschien dat hij iets kon regelen.

Gelukkig was er één terrasje open. Daar konden we eindelijk onze koffie en een tosti krijgen. En overleg. De volgende herberg is 16 km verderop en 4 km van de route. Of nemen we een hotel als daar nog plaats is. Inmiddels is Yuka bij ons komen zitten. Zij had ook niet gereserveerd en moest om 1 uur terugkomen.

Geïnformeerd bij het hotel en daar was nog plaats. Maar om 2 uur  bleek de jongeman iets geregeld te hebben. We konden naar de bovenetage. Een appartementje met een slaapkamertje voor Ben en Aafke en  een bedbank voor mij en een keukentje.

Even later kwam hij met een krat: daarin konden wij ons wasgoed doen en 7 uur zou het gewassen en gedroogd zijn. Toen kwam hij nog met lakens en slopen aandragen. En dat alles voor de pelgrimsprijs van de herberg.

Yuka heeft overigens ook een plaatsje gekregen.

Wat een geluk allemaal en als kers op de taart in een restaurantje dat eigenlijk gesloten zou zijn zoals alle andere, een 3-gangen dagmenu kunnen krijgen.

Dus vandaag - boem - au en veel geluk. Op naar morgen.

1. Anneke:
    16 mei 2022
    Hopelijk morgen niet te veel last van de ribben.
    Erg leuk om je op deze manier te volgen Theo.
  2. Connie:
    16 mei 2022
    Nou ik hoop dat je morgen zonder al teveel last weer op weg kunt.
    En Jacobus kwam jullie toch te hulp in de gastvrijheid van de ander.
  3. Edith solinsky:
    16 mei 2022
    Vallen en opstaan ! Gelukkig geen voeten of been breuken , hopelijk niet te veel last , een goede maaltijd doet je goed , wel even tobben met slaapruimtes , ik vraag me af of mensen ook kamperen onderweg vanwege de weinige hostels. Veel succes in de komende dagen maar weer , geniet van je blogs .
  4. Ans Zonneveld:
    16 mei 2022
    Dat is echt ...oeps............ Met een rugzak is het zo waardeloos met dit soort misstappen.....Voorzichtig aan en hoop dat je niet te erg geblesseerd bent. Beetje rustig aan dan maar. Sterkte.
  5. Jose:
    17 mei 2022
    Het blijkt wel weer : elke dag een nieuwe uitdaging! Fijn dat je na de val weer door kon gaan!
  6. Jan:
    17 mei 2022
    Alleen voor die schildering zou daar al gaan lopen!