Drie maal nat

13 juni 2022 - Laza, Spanje

11/6 dag 33  naar Laza  34 km.

12/6 dag 34 naar Xunquereira de Ambia. 33 km.

Dag 33

Het zag er aan het begin van de dag goed uit.  Een beetje bewolkt.

20220611_070121

Lekker om te lopen. Na een klein uurtje warmlopen ging het pad weer omhoog.

20220611_074006

De wolken waren inmiddels uitgegroeid tot onweersluchten en het begon te weerlichten en te rommelen. Na een aarzelend buitje, en tijd om de regenmaatregelen te nemen, kletterde de regen, soms vermengd met hagel neer. Sommige paden werden kleine rivieren. Gelukkig ging de route voor het grootste deel over asfalt of gravel.

20220611_104030

De variant die werd aangegeven hebben we maar niet genomen: er stond een waarschuwing dat het glad kon zijn en je moet altijd naar de locals luisteren. Het weer begon om te slaan en het zag er beter uit.

Gilles is achtergebleven in Campobeceros, maar ik ben doorgelopen naar Laza. Het werd warm zodat ik voor de tweede keer nat werd,  maar nu van het transpireren. De afdaling was geleidelijk en kilometers lang over de asfaltweg.

20220611_144048

Zeggen en schrijven: één auto en een groepje van 5 wielrenners tegengekomen.

20220611_123056

In het dorp waren een bar en een restaurant. Voor het laatste gekozen. Het pelgrimsmenu maar hier zat ook nog eens koffie in de prijs inbegrepen.

Dag 35

Bij het opstaan rommelde het stevig in de lucht. Vandaag 25 mm regen gaf het weerbericht aan.  Gelukkig was het onweer de naweeën van de regen van vannacht.

20220612_142220

Na een uurtje ging de wandeling over in klimmen: 400 meter in 4 kilometer. En daarna nog iets stijgen om in enkele kilometers weer 300 meter te dalen. Het beloofde mooie uitzicht was er niet want  het hele dal zat in de mist. In de loop van de dag trok die wel op met als gevolg een heel lange rechte weg in de brandende zon.

20220612_124850

Twee dagen lang een flinke afstand lopen houdt in dat je weer in een andere groep komt. Heel veel oud bekenden.

'sAvonds was er een concert in het dorp waar we met een groep naartoe zijn gegaan.

20220612_204413

Het was echt professionele muziek, op verschillende plaatsen uitgevoerd zodat je telkens weer een stukje moest lopen. Een heel mooie afsluiting van de dag.

1. Edith solinsky:
    13 juni 2022
    De wolken maken de foto’s extra mooi, veel succes voor de rest van de Camino.
  2. Ans Zonneveld:
    13 juni 2022
    Prachtige foto's, en ja, de kilometers schieten al op, nog veel plezier!@