Galicië

10 juni 2022 - A Gudiña, Spanje

10/6 Dag  32  naar A Gudiña  24 km

Zo'n beetje iedereen stond vroeg op. Jammer voor de fietser die op het noodbed sliep in de keuken naast zijn fiets.

20220610_063922

Na een aardig warmlopertje van ruim twee kilometer begon een serieuze klim bij een kapelletje met  Santiago om in vier kilometer 300 meter te  klimmen met de nodige op en neertjes vanwege beekdalen. Over de paadjes zoals gisteren: keien, beekjes over het pad maar ook graspaden.

Om half negen stonden we op de top van de bergpas de A Canda.

20220610_083632

Dat was tevens de toegang tot Galicië. De mij bekende pionnen met de afstand tot het plein voor de kathedraal van Santiago  nog 246 km en 35 meter. Ging het eerste deel nog goeddeels door eiken- en kastanjebossen, allengs werden de bossen minder en de zon steeds meer.

20220610_112757

De route ging verder door een paar kleine dorpjes waar nog wel mensen wonen, maar ook veel huizen staan te vervallen. Het land werd kaler en lag bezaaid met rotsblokken. En de zon werd heter. Kortom, het laatste stukje was afzien.

In A Gudiña een heel luxe herberg. Maas de keuken was alleen de magnetron in gebruik. De kookplaat afgesloten en alle bestek  serviesgoed en pannen zijn weg ivm covid. Dat geldt ook voor alle alberges municipal in Galicië. Ook geen dekens .

Inmiddels neemt het aantal Nederlanders sterk toe.

Vanavond zelf een pizzamaaltijd bereid. Daarna met enkele Nederlandersge 's p r open over geloof op de Camino.

1. Margreeth van Seters-Labee:
    12 juni 2022
    Nog ruim 200 km. Ongelooflijk hoe ver je al bent of moet ik zeggen
    hoe dichtbij je al bent ?
    Heb je hele verhaal in een ruk gelezen en genoten van de foto’s.
    Geniet van wat nog komen gaat. Buen Camino.