Feest met een domper.

15 mei 2022 - Monesterio, Spanje

Almadén de la Plata -  Monasterio 33 km.

Gister een leuk internationaal avondje gehad. Laura (Sp) en Raimond (Lux) hadden een restaurantje uitgezocht. Ik zou meedoen. Op het terras waren andere pelgrims en snel werden de tafels tegen elkaar gezet zodat we met  Fransen, Italianen, een Israëlische met Schotse roots en een Canadees aan tafel zaten. Leuk!

Vanmorgen was ik een van de laatsten die de deur uitging. Het was bijna half zeven. Maar ja, de dagetappe is 33 km en het wordt warm.

20220514_063811

Later hoorde ik dat er verschillende pelgrims in het donker afslagen hadden gemist en één (on)behoorlijk gevallen en de hele knie stuk.

20220514_072446

Het eerste deel  van de route tot El Real was heel veel stijgen en wat minder dalen. Regelmatig moest ik tijdens het klimmen even wachten zodat mijn longen me weer konden inhalen.

20220514_070210

Na El Real veranderde het  landschap. Het werd veel weidser en de klim niet zo sterk. Op zich liep het brede grindpad wel lekker maar ja: warm en geen schaduw. Dat is geen echt lekkere combinatie maar wel mooi

20220514_094908

Of een echt Caminoplaatje.

20220514_113805

In Emrita de San Isidro waren de voorbereidingen in volle gang voor het feest van San Isidro. Enorme tenten en er komt dan alles om te eten en drinken.

Even verder ging de route tussen de snelweg en provinciale weg in verder. Gelukkig was de snelweg nauwelijks te horen achter bossages en een wal en de provinciale weg erg rustig. Verderop op een oud tracé van de provinciale weg die overging in een halfvetharde weg. "We wandelen aangenaam omhoog " zegt de routegids maar na 33 km in de hete zon valt dat aangename wel tegen.

20220514_141936

In Monasterio snel de herberg gevonden. Er was gelukkig plaats maar vervolgens de domper op de vreugd: wegens het feest van San Isodro morgen is alles nu al gesloten vanaf 12.00 uur. (winkels, bars, restaurants). Morgen van 9 tot 11 open. Maar dat is te laat want dan moet je al lang op weg zijn. In de volgende etappeplaats is ook alles dicht.

Een beetje bijeengeschraapt wat er viel te eten en noodrantsoen aangesproken. Gelukkig was er bij de hostpitaliëra wel wat aan blikjes en flesjes drinken te verkrijgen. Sommigen gaan morgen voor een dubbele etappe (45 km). Met enkelen besloten die etappe maar te skippen en met de bus, die wel rijdt, naar Zafra te gaan ( de dubbele etappe).

1. Ruud van Gisteren:
    15 mei 2022
    Ha Theo, prachtig om jouw pelgrimstocht op afstand te kunnen meebeleven! Het roept mooie herinneringen bij mij op. Ons thema in september 2021 was 'Gaande de weg'. Daar gebeurt het aan je! Ik wens je een goede tocht toe met veel mooie ontmoetingen. Liefs Ruud 🚶‍♂️ 🥾🕯
  2. Ans Zonneveld:
    15 mei 2022
    Mooi om je te kunnen volgen...Ja een feest heeft 2 kanten..... Beetje improviseren, maar wel jammer natuurlijk. Zijn er wel voldoende slaapplaatsen, dat is bijna het voornaamste! Maak er wat moois en vooral feestelijks van! Groeten Ans.
  3. Pieter Renkens:
    16 mei 2022
    Hoi Theo, je verhaal lezende en de foto's, heb je een mooie start gemaakt. Véél succes in de pelgrimstocht