Witte bomen zwarte bomen

13 mei 2022 - Almaden De La Plata, Spanje

Castilblanco de los Arroyos  -  Almadés de la Plata.  28 km

Ik was vanmorgen de laatste die herberg verliet. Het was "al" bijna kwart over zes. Om 4 uur was de eerste al bezig te pakken. Al snel volgden  er meer. Maar ze konden niet weg. De hospitalero  had duidelijk gezegd dat de deur om 6 uur open gaat. Hij bleek dus echt op slot te zijn (een brandveiligheidscontrole zou wel problemen opleveren! ) In het stadje kwam ik 7 barretjes tegen die al open waren voor het ontbijt. Overal waren klanten: ook veel pelgrims.

De eerste 16 km gingen langs de provinciale weg  maar gelukkig was die erg rustig.

20220513_065202

Een rood fietsachterlicht aan mijn rugzak gaf me toch wat gevoel van veiligheid toen het nog donker was. Fantastisch de geluiden van de vroege ochtend.  Tientallen hanen en ontelbare vogels. Kwart over zeven ging de zon op. De tijd tussen donker en licht is in Spanje veel korter dan  in Nederland omdat Spanje veel zuidelijker is.

Het lopen langs een grote weg was minder problematisch dan  ik had gedacht. Heel veel automobilisten houden echt wel rekening met de wandelaars  en ik was niet de enige. Inmiddels veel bekende gezichten: we lopen allemaal dezelfde route. Een vaste "kern" van zo'n 15 pelgrims.

Na 16 km steeds maar geleidelijk klimmen sloeg de route af naar onverharde wegen over verschillende landgoederen.  Heel veel kurkeiken.

20220513_093641

Als de kurk is geoogst word er iets donkerbruin tot zwart op gesmeerd: een contrast met de wit geschilderde bomen van gisteren.

20220513_104541

Over de rijkdom  aan bloemen raak ik niet  uitgepraat: geweldig! Een bijzonder landschap. Vlak voor Almadés nog even een enorme klim: ruim 150 meter omhoog in 600 meter.

20220513_123856

De Calvarieberg wordt die daar genoemd En dan de afdaling naar Almadés.

20220513_124151

Een stil stadje zeker op deze warme dag. Weer een plaatsje gevonden. Er is genoeg ruimte: alle herbergen zijn weer open. Straks nog eten met een paar medepelgrims en weer op tijd naar bed: morgen is het een lange etappe.

1. Nelleke:
    Dag Theo,
    Fantastisch om je verhalen te lezen. In gedachten loop ik mee. Geniet ervan. Liefs Nelleke
  2. Jose:
    13 mei 2022
    Theo, wat een mooie beschrijvingen en prachtige foto's!
    Bedankt dat je ons laat meegenieten en succes met de lange etappe morgen en ga er weer van genieten 🍀🍀🍀
  3. Jose:
    13 mei 2022
    Theo bedankt voor je mooie beschrijvingen en prachtige foto's!
    Een mooie dag morgen en succes met de lange etappe 🍀🍀🍀🍀
  4. Berna schaap:
    14 mei 2022
    Fantastisch om je reis mee te beleven weer prachtige foto's! Succes morgen
  5. Van Ginkel Karel:
    14 mei 2022
    De beelden en plaatsen brengen weer mooie momenten naar boven.
    Nog vele mooie stapdagen gewenst.