Heel veel verschillende paadjes.

29 juni 2023 - Mjøsa, Noorwegen

Bij Eidsvoll steek je een rivier over die de afvoer is van het grote meer dat de komende dagen nadrukkelijk aanwezig zal zijn. De Mjøsa is ruim 117 km lang en ik zal dat helemaal volgen.

20230622_080219

Via allerlei wegen en paadjes genieten van de eeuwig zingende bossen. Heerlijk deze dag, alleen maar bosgeluiden. En voor wie het niet weet: bomen zijn kwebbelaars. De route is zoals overal goed aangegeven. Veel van de routeschildjes hangen gewoon met een touwtje aan een tak of twijg maar aan de duidelijkheid van de route te zien, lijken er maar weinig of geen te verdwijnen. En dat is niet alleen in deze bossen maar ook in bewoond gebied.

20230622_121715

150 meter boven de Mjøsa dook ineens nog een meer op: de Fløyta. (wel veel en veel kleiner). Prachtig om te zien en aan de overkant was wat recreatie.

20230622_14041320230622_14042820230622_152358

Langs wat bredere gruvei, kleine paadjes door het struweel (om maar eens een mooie term te gebruiken) kwam ik bij de hut de Lysjøhimet. Je kunt er overnachten. Maar geen electra, douche, überhaupt geen stromend water, en wc buiten. Normaal kan je uit een beekje drinken, maar dat was opgedroogd. Dat gaf de doorslag om niet te blijven.

Toen ik daar zat te pauzeren dook Aron ineens op. Maar hij ging snel verder hoewel toch even de twijfel om hier zo primitief te blijven.

Ook ik ging verderop bij Søndre Spitalen te overnachten in een ecologische boerderij.: de Sannfredstun. Douche buiten, afgetimmerd met wat kratten en de wc een ouderwetse poepdoos: na gebruik een schepje zaagsel strooien.

Jutta was daar ook en een Franse student die met een Erasmusbeurs hier stage liep over ecologische bouw.

20230623_080148

De volgende dag ging het verhaal door van de zingende en pratende bossen en bomen langs wegen en paden tot plotseling een pelgrimsbankje met uitzicht op de Mjøsa.  Een pelgrimsbankje is gewoon een bank of picknickbank en daar staat dan op: pelgrimsbankje. (pilegrimsbenken)

20230623_110906

Een scherpe daling en smiddags stond ik met mijn tentje aan de Mjøsa.  Nou ja... er zat nog een rij campers tussen en een rij boten zodat ik het water net niet vanuit mijn tent kon zien. Maar goed: in de tent om te slapen. Het water heb ik een deel van de dag kunnen zien.

20230623_192742

1. Connie:
    29 juni 2023
    Die eeuwig zingende bossen ... het lijkt mij fantastisch om dat te horen
  2. Jose:
    29 juni 2023
    Wat een mooie beschrijving en mooie foto's.
    Bedankt voor het delen!
  3. Nelleke:
    30 juni 2023
    Prachtig en mooie tekst.... eeuwig zingende bossen..... Blijf genieten!
  4. Theo Wasmus:
    30 juni 2023
    Eerlijk gezegd heb ik het geleend van de schrijver Gulbrandsen: deel 1 van een trilogie over enkele generaties Noorse boerenfamilie.
  5. Gerda:
    30 juni 2023
    Zo leuk opgeschreven dat ik het geluid hier zelfs kan horen (met wat fantasie).
    Goeie en mooie reis verder!!
  6. Riny de Leeuw:
    mooi, die zingende bossen
    deze week was ik aan zee met zoon Geert-Jan
    vergelijkbaar: steeds weer die golven!
    fijn. zoals je het opschrijft.