Een lange en een korte route

23 mei 2022 - Carcaboso, Spanje

Cañaveral  - Galisteo  ca 30 km

en

Galisteo - Carcaboso 11 km

Vandaag maar proberen twee etappes te beschrijven. Je hebt het als pelgrim erg druk. Opstaan ontbijten? Je spullen inpakken en lopen. Bij aankomst: inschrijven douchen, bed op orde maken, boodschappen doen  en cervesa drinken. Afspraken maken om samen te eten en vroeg naar bed. Daar moet die blog nog tussendoor.

Maar goed. Voor zonsopgang op stap met een zeer vitale Franssprekende Canadees. Hij had de hele avond de route zitten te bestuderen en toen hij plotseling links ging, ging ik met hem mee de verkeerde kant in. Na een kilometer met een flinke klim, wist ik hem ervan te overtuigen dat we verkeerd zaten. Twee kilometer extra dus.

20220522_071712

De route ging over een lange onverharde weg. Julian kon zijn mond geen seconde stilhouden. Ik probeerde het door hem te laten luisteren naar een nachtegaal. Vijf seconden stil en toen weer een heleboel vragen. De nachtegaal kende hij niet. Toen ik hem zei dat ik er ook van hield even in stilte te lopen zei hij dat hij het volledig begreep en meteen de vraag er achteraan hoeveel inwoners Nederland heeft. Gelukkig werd de lucht wat vochtig en liepen we wat in de mist. Hij ging zich omkleden. Even rust en genieten van de stilte en het landschap. Wat word je toch moe van zo'n ratel en dan het soort Engels.

20220522_082054

Het laatste stukje naar Galisteo was zwaar. Na bijna 30 km nog een flinke klim.

20220522_142609

Ik kon rond het middaguur niet meer reserveren in de albergue municipal . Niet erg. Een pensionnetje voor een heel redelijke prijs. Lekker een nachtje alleen op de kamer en uitslapen, want de route is morgen slechts elf kilometer. 'sAvonds met een aantal pelgrims gegeten. Een Frans echtpaar waarvan de vrouw net zo'n smak gemaakt heeft als ik, een Koreaanse filmacteur en jawel: Julian. Een Russisch salade genomen maar die was erg vet. Ik had het idee dat ik gewoon slasaus zat te eten: brrr...

Lekker vroeg gaan slapen.

Galisteo -  Carcaboso  11 km

Een goede nacht gehad. Het doet je goed zo'n nachtje alleen. Ik vond dat ik er wel recht op had.  Even goed bijkomen. Uiteraard vroeg wakker hoewel 7 uur voor caminobegrippen laat is. Overbodige spullen geselecteerd om terug te sturen maar het postkantoortje was alleen voor de postbezorging in Spanje. Ik moet het maar in een grotere stad proberen. Al met al om goed 9 uur over  de Romeinse brug van het vestingstadje.

20220523_090505

De route ging over een asfaltweg. Gelukkig was het niet erg warm en er stond een (relatief) fris windje. En in het dal was een riviertje: echt met stromend water.

20220523_104618

Dat heb ik weinig gezien op de via de la Plata. De omgeving was groen en er staan wilgen en populieren. Dat helpt ook wel een beetje qua temperatuur. Maar er stonden ook prachtige cactussen.

20220523_111553

Ik heb er een rustige wandeling van gemaakt en om 12 uur was ik in Carcaboso. Meteen alweer bekende pelgrims of eigenlijk al de laatste kilometers. Leuk om die weer te zien, zeker die ik al vanaf de eerste dag geregelmatig tegenkom.

Lekker geluierd.

De etappe van morgen is eigenlijk 38 kilometer zonder voorzieningen. Maar er is een alternatief. Ruim zes kilometer van de route is een stadje. Door het nemen van een alternatieve route is de afstand te behappen: 20 en 25 kilometer.

1. Edith solinsky:
    24 mei 2022
    Ik geniet heel veel van je ervaringen en kijk elke keer weer uit naar een nieuwe dag , ik bewonder dat je steeds de moet hebt om in de avond nog te schrijven , we blijven mooi op de hoogte en kan me heel veel ervaringen goed voorstellen die mij ook troffen tijdens mijn Camino’s. Incl vallen en opstaan, ga je goed Theo !