De temperatuur stijgt

21 mei 2022 - Casar de Cáceres, Spanje

Aldea del Cana  -  Casar de Cáceres.  33 km min 2

Lekker vroeg vertrokken om de hitte iets voor te zijn. De zonsopkomst  viel tegen vandaag. Wel veelbelovend de sluierbewolking.

20220520_071837

Het landschap begint gelukkig wat te veranderen. Niet dat het niet mooi is maar dagen het zelfde gaat vervelen. Het nadeel is dat er nog minder bomen staan: het landschap brandt een beetje om je heen. En maar drinken. Voordeel is dat je rugzak gaandeweg lichter wordt.

20220520_100210

De planning was twee etappes van 11 km. De eerste rustplaats mezelf getrakteerd op koffie en een napolitana.

De tweede etappe samen opgelopen met een pelgrim. Boeiend verhaal. Ze had haar baan opgezegd, haar appartement verkocht en ging eens overdenken tijdens de Camino wat ze nu echt wil: radicaal hoor! En als ze er nog niet uit is met deze dan loopt ze door op een andere.

20220520_103927Eigelijk zat alles wat ze heeft in haar rugzak.

Het zijn de typische pelgrimsverhalen. Vertellen wat je op het hart ligt en dan afscheid nemen. Je hebt het weer eens verwoord en je krijgt hierop een reactie en niemand zal je later daarop aanspreken.

Zij bleef ook vlak voor Cácaras achter.

20220520_104017

Ik had met mezelf de afspraak gemaakt dat als ik voor 12 uur in Cáceres zou zijn dat ik naar de volgende plaats zou doorlopen en na 12 uur dan zou ik blijven. Ik stap de kathedraal binnen en het slaat 12 uur: wat moet ik dan. De keuze werd me uit de hand genomen. Er was niets vrij voor een overnachting dus ik moest wel verder.  Gebeld in mijn beste spaans of er plaats was en of ik kon reserveren. Ja en nee: nog wel plaats maar een gemeentelijke herberg mag niet reserveren. Dus maar vol vertrouwen op stap. Plotseling bleek ik op een alternatieve route te zitten.  Groot voordeel was dat het niet ruim drie kilometer op het zijstrookje van de grote weg was, het nadeel dat dit een extra klim was.

Het werd warmer en warmer. Onder een viaduct vlak voor Casar de Cáceres had ik even de rugzak afgedaan om bij te kpmen voor de laatste 2 tot 3 km. Toen stopte er een jongeman die mij aanbood om mij te brengen. Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt.

In de gemeenteherberg was nog een plekje voor mij omdat ze de gesloten bedden ivm Covid toch maar in gebruik hadden genomen.  Toen er later nog een groep fietsers aankwam,  werden er nog wat resevematrassen aangesleept.

Een groepje medepelgrims was blij mij weer te zien. Ze maken zich wat zorgen vanwege mijn valpartij en daarna de andere botsing. Een van hen, een Spanjaard wist een typisch product hier uit de streek: het ertd een soort kaasfondue met smeerkaas en brood: lekker.

IMG-20220521-WA0002

1. Connie:
    21 mei 2022
    Zorg op de Camino. Wat mooi. De groepsfoto is ook fijn om te zien.
  2. Tilde:
    21 mei 2022
    Wat een lef heeft die dame. Het kan voor een grote verrassing zorgen, de Camino lijkt de plek bij uitstek om na te denken.

Mooi om je wandelgenoten te zien.
  3. Willy:
    23 mei 2022
    Dag Theo
    Al die warmte komt me heel bekend voor . Zelfs het viaduct. Fijn om te weten en te zien waar le loopt en verblijft. Weer heel veel sterkte vandaag. Buen Camino. Groetjes Willy