Naar Zamora

2 juni 2022 - Zamora, Spanje

1/6 dag  22 : Calzade de Valdurciel  -  Villanueve de Camping  35 km

2/7 dag  23: naar Zamora  19 km.

Soms is het puzzelen welke deel van de route je zal nemen. Waar zijn overnachtingsmogelijkheden en welke afstand kan je aan eneelke consequentie heeft dat voor de volgende dag. Het is geen Camino Frances waar bij wijze van spreken elke 5 km een herberg uit de grond is gestampt.

Nu heb ik gekozen voor eerst een lange en dan een korte route zodat ik in de middag nog even Zamora kan bekijken.

20220601_065852

Zes uur dus weer op pad. Eerst lekker rustig een veldweg. Vervolgens een pad, een veldweg, een provinciale weg (af en toe nog een oud traject dat aan de natuur is teruggegeven) en een snelweg,  allemaal naast elkaar. Links het oneindige land en rechts op 50 tot 100 meter de snelweg. Gelukkig geen A15 of A12. Het geeft wel een beeld van de economische ontwikkelingen. De snelweg is begin deze eeuw rond de bankcrisis aangelegd. Toen heeft Spanje heel veel gedaan aan de infrastructuur  ( met Europese subsidie) .

20220601_095119

Na 17 km boog de route af en liep nu langs een opgeheven spoorlijn. Nu waren er veel bossages dus ook schaduw. Ergens moet ik een aanwijzing hebben gemist zodat ik een stuk langs onbedoelde wegen heb gelopen. Googlemaps heeft me geholpen het dorp Villanueva de Campeán te bereiken. Ik was de enige in de herberg van 20 plaatsen (dacht ik).

Her was een vermoeiende dag en tijdens de maaltijd in de bar van het dorp kon ik mijn ogen bijna niet openhouden. Heel vroeg ben ik naar bed gegaan.

De volgende ochtendweer vroeg wakker en rustigaan gedaan. Tijdens mijn ontbijt hoorde ik veel gestommel. Wat zijn die huizen gehorig dat je de buren hoort. Maar ineens kwam er een pelgrim van de trap. Een korte groet en hij was weg.

Later zag ik zijn spullen bij de bar staan. Blijkbaar zat hij te ontbijten.

De route ging over goed begaanbare veldwegen met het bekende uitzicht. De aanwijzingen voor de route zijn wat rommelig. Heel grote mijlpalen, kleine betonnen paaltjes, witte, rode en gele pijlen.

20220602_085342

Zamora was al van heel ver te zien. Maar je weet dat het dan nog bijna 10 km is dus nog ruim twee uur lopen.

20220602_114251

Bij de binnenkomst een aardige route langs de rivier met zicht op de oude binnenstad en de oude brug. De herberg ging pas om twee uur open dus moest ik 2 uur zien te overbruggen. Eerst een tijdje op een terrasje en later bij de herberg waar inmiddels meer mensen zaten te wachten. Een van de betere herbergen tot nu toe en dat voor een donativo.

Op zich vind ik de oude binnenstad mooier dan die van Salamanca. Maar ja, smaken verschillen.

1. Ans Zonneveld:
    2 juni 2022
    Wat mooie een mijlpaal in de route. Zamora. Leuk stadje en een mooie Plaza met vele eethuizen, keuze is reuze. Geniet vooral van even weer in de bewoonde wereld te zijn.
  2. Berry Lammertink:
    3 juni 2022
    Ha Theo, het gaat je goed af zo te lezen. En ook prima wandelweer. Ik heb net de grand St Bernard bedwongen. Was wel heel hard werken in de regen. Ben jaloers op jou.😉